Ofte stilte spørsmål: Studentbolig

ons. 04 jan.
SSN-illustrasjoner/NYE ssn.no-illustrasjoner/artikkel_bolig_ugrthd

Finn svar på ofte stilte spørsmål på slike ting som søknad, husleie, internett og alt du ellers lurer på om det å bo i studentbolig.

Søke om studentbolig

Ofte stilte spørsmål om søknaden og venteliste.

Søk så tidlig som mulig!

Det er ingen frist for å søke om studentbolig hos SSN, men vi anbefaler deg å legge inn søknad så fort du har søkt på et studie ved en utdanningsinstitusjon tilknyttet SSN: Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Politihøgskolen i Stavern, Fagskolen i Viken, Fagskolen i Vestfold og Telemark eller Folkeuniversitetet avd. Sandefjord. Dette for å komme inn i køen så tidlig som mulig.

Slik søker du om studentbolig.

Søknader behandles fortløpende

Vi behandler søknader fortløpende gjennom hele året og boliger som er sagt opp kan tildeles fra den datoen de blir ledige.

I august har vi som regel ingen ledige boliger, men i månedene juni og juli er det mange som flytter ut. Søker du bolig og setter innflyttingsdato i en av disse månedene, er det større sannsynlighet for at du får den boligen du ønsker deg mest.

Om du allerede er beboer i SSNs studentboliger, og vil bytte bolig, prioriteres du i ventelisten alle andre perioder enn ved semesterstart (januar og august).

Alt om å søke om studentbolig finner du her.

Prioriterte søkere er studenter ved en av USNs åtte campuser, i tillegg til studenter ved Fagskolen i Viken/Kongsberg (Tinius Olsen), Fagskolen i Vestfold og Telemark, Folkeuniversitetet avd. Sandefjord og Politihøgskolen i Stavern. Andre studenter og lærlinger er også velkomne til å søke. Alle søkere må være over 18 år.

Du kan lese hele tildelingsreglementet for SSNs studentboliger her.

Du søker om studentbolig hos SSN ved å logge inn eller opprette en bruker på Min side. Deretter går du gjennom Boligvelgeren vår og velger ut dine favoritter. Favorittene blir med deg over på Min side, hvor du fyller ut søknadsskjemaet.

Les mer om hvordan du søker om studentbolig her.

Ja, vi ønsker gjerne å tilrettelegge for at venner kan bo i samme kollektiv, såkalt vennekollektiv. Man kan enten dele kjøkken og bad, eller ha eget bad, men dele kjøkken. Uansett får du ditt eget rom.

Om dere er venner som ønsker å bo sammen, er det viktig at dere søker om studentbolig hos oss FØR 1. mai. Gjør følgende når dere søker:

  • Alle vennene (som alle er studenter) må legge inn hver sin boligsøknad på 

    Min side på den eiendommen dere ønsker å bo sammen på. Studentboligbygget må enten ha boligtypene hybel med eget bad og kjøkken i kollektiv eller hybel, dele bad og kjøkken. Her kan du lese mer om boligtyper.

  • Skriv i fritekstfeltet i søknadsskjemaet hvem du ønsker å bo sammen med og at dere ønsker vennekollektiv.

  • En av dere må også sende en e-post til [email protected], med informasjon om at dere er to eller flere som ønsker å bo sammen.

Vi kan dessverre ikke garantere at dere vil få ønsket oppfylt, men vi vil gjøre vårt beste for å tilrettelegge!

Nei, vi krever ikke depositum når du blir leietager i studentboligene våre. Det er en av fordelene med å velge studentbolig! Her kan du lese om flere av fordelene :)

Det er kun de som blir tildelt bolig som vil få svar på Min Side.

Fordi vi tildeler boliger fortløpende, gir vi ikke avslag på søknader. Du blir derfor stående på venteliste hos oss inntil:

  1. Du tildeles en studentbolig hos oss, eller

  2. Det har gått 60 dager siden du registrerte eller sist forlenget søknaden din.

Dersom du fortsatt ikke har fått tildelt bolig, og ikke har forlenget søknaden din etter 60 dager, er søknaden din ute av ventelisten. Hvorfor må jeg forlenge søknaden?

Vi jobber så fort vi kan med å tildele boliger, og vil gi deg et svar så raskt som mulig. Tusen takk for tålmodigheten din ❤️

Alle som søker om studentbolig hos SSN blir plassert inn i en venteliste.

Det er dessverre vanskelig for oss å si noe om hvilken plass du har på ventelisten, eller hvor lang tid det vil ta før vi har en bolig å tilby deg. Enkelte søkere er prioritert foran andre.

De som allerede har søkt studentbolig har hele tiden anledning til å endre søknaden sin. Dette fører til at ventelisten er i stadig endring. Vi sender ut tilbud om studentbolig fortløpende, og det er alltid noen som takker nei til det tilbudet de mottar. Når noen takker nei til tilbudet de får, går det umiddelbart ut tilbud til nestemann på ventelisten. Dette betyr at det ikke er noen frist, eller bestemt tidspunkt for utsendelse av tilbud om bolig. 

Tips: 

Dersom du ikke har lagt til flere alternativer i søknaden din (feks andre boligområder på samme campus eller andre boligtyper på samme eiendom som du allerede har søkt på), men ønsker å endre på dette, kan du til enhver tid gå inn på Min Side og legge til flere alternativer i søknaden din. Da vil du kanskje få et tilbud raskere. Deretter kan du legge inn en ny søknad til førstevalget ditt, og få tilbud om å flytte over så snart det blir noe ledig der.

Les mer om bytte av bolig. 

Har du spørsmål om søknaden din er du alltid velkommen til å kontakte oss.

Du kan velge mellom fem ulike boligtyper blant SSNs studentboliger:

  • Hybel med eget kjøkken og bad

  • Hybel med eget bad og kjøkken i kollektiv

  • Hybel med delt kjøkken og bad

  • Parleilighet

  • Familieleilighet

Vi har også boliger som er HC-tilpasset, gi oss beskjed i kommentarfeltet i søknaden om hvilke tilpasninger/tilrettelegging du har behov for. Les mer om tilrettelegging her.

Bruk vår boligvelger til å finne studentboligen for deg.

Ja, det kan du!

Logg inn på Min side og gå til Mine søknader. Her kan du velge å endre på den aktuelle søknaden. Du kan for eksempel legge til flere alternativer og øke sjansene dine for å få tildelt studentbolig.

Forlenge søknaden

Dersom du blir stående lenge på venteliste for studentbolig hos SSN, og fortsatt ønsker et tilbud fra oss, må du forlenge søknaden din for å unngå at den slettes.

Du blir stående på SSNs venteliste inntil:

  1. Du har fått tildelt bolig, eller:

  2. Det har gått 60 dager siden du registrerte eller sist forlenget din søknad.

Grunnen til at vi må slette søknader som ikke er forlenget etter 60 dager, er rett og slett for å rydde i listene våre. Slik får vi justert ventelistene automatisk, og søkere som ikke lenger har behov for bolig hos oss (og som ikke har husket å slette sin søknad) tar ikke lenger opp plass i ventelista.

Dette gjelder også om du har søkt om å bytte bolig hos oss og kanskje venter på at den "rette" boligen skal dukke opp.

Slik forlenger du søknaden din:

Du kan enkelt forlenge din søknad på Min Side og Mine søknader. Dette kan gjøres når det gjenstår 15 dager eller mindre før «slette-dato». Du vil motta en påminnelse 15 dager før «slette-dato» og ha god tid til å forlenge. 

Søknaden kan forlenges så mange ganger du vil frem til du får tildelt bolig.

Signer innen tre dager

Når du tildeles studentbolig mottar du et tildelingsbrev og en leiekontrakt per e-post. Du har tre - 3 - dager på å signere og returnere kontrakten til oss.

Du kan signere på følgende måter:

  • Elektronisk signering med BankID.

Om du ikke har mulighet til å signere elektronisk:

  • Skriv ut kontrakten, signer, scan og returner til oss på e-post.

  • Skriv ut kontrakten, signer for hånd og send i posten.

Dersom du ikke kommer inn på studiet, kan leieavtalen kanselleres innen 31. juli.

Les mer om kansellering av leieavtale her.

Ja, ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. Du kan lese mer om parkering på den enkelte eiendom ved å gå til Våre boliger og se under Parkering ved eiendommen du bor på/skal bo ved.

For å søke om leie av parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Dersom det er mulig å søke om parkering på eiendommen, vil dette valget være synlig. Om det er ledig plass vil du straks få et tilbud om leie fra oss, hvis ikke plasseres du på en venteliste.

Se prislisten for priser på leie av parkeringsplass.

Dersom du ikke har fått tildelt bolig enda, men ønsker å søke om parkeringsplass, kan du kontakte oss og vi vil hjelpe deg.

Få prioritert plass i køen

Når du allerede bor i studentbolig hos oss, blir du prioritert i køen hvis du søker om å bytte bolig. Dette kan være en god løsning om du ikke trives i boligen du bor i. Du søker om bytte av bolig på Min side.

Les mer om bytte av bolig her.

OBS. Denne informasjonen gjelder KUN internasjonale studenter!

Vi forstår at du er ivrig etter å få vite om du får tildelt en studentbolig hos SSN. Vi må allikevel be deg om å vente til etter disse to fristene med å kontakte oss med spørsmål om tildelingen:

  • For vårsemesteret: 25. mai

  • For høstsemesteret: 1. november

Etter disse datoene får vi informasjon fra USN om hvem som har boliggaranti og vi kan tildele boliger etter denne listen. Du kan dermed forvente et svar på boligsøknaden din etter disse datoene.

For internasjonale studenter som søker om studentbolig før 1. mai, er det holdt av et begrenset antall studentboliger. Om du får tildelt en av disse avhenger av hvor mange søknader som har kommet inn dette semesteret. Noen campuser har flere boliger enn andre. Husk at noen boligtyper fylles raskere opp enn andre, så det er lurt å søke på flere enn én bolig om det er mulig. Har du en eksisterende boligsøknad, kan du oppdatere denne på Min side om du vil legge til flere boligtyper.

Vi minner om at du må søke om studentbolig med samme navn, e-postadresse og telefonnummer som du er registrert med hos USN.

Dersom du har spesielle ønsker/behov vedrørende studentboligen du ønsker tildelt, kan du registrere en kommentar på din eksisterende søknad på Min side.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Opprett bruker eller logg inn på Min side.

Flytte inn i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om det å flytte inn i SSNs studentboliger.

De aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). Alle hybler og leiligheter har mye fast utstyr, slik som hvitevarer, seng, garderobeskap ++, men det er også en del ting du må ta med deg selv.

Les om hva du bør ta med.

I studentboligene hvor det er fellesvaskeri med appwash betaler man per vask/tørk, mens det i de fleste av boligene i Porsgrunn, Bø (ikke Campus Bø Studentboliger), Notodden og på Rauland er gratis å bruke det felles vaskerommet.

Hva slags vaskeriløsning det er der du skal bo finner du under Fellesvaskeri/Vaskerom på siden for boligområdet.

🧳I tillegg til klær og personlige eiendeler er det lurt å ha med:

  • Dyne, pute, sengetøy og håndklær.

  • Servise og bestikk.

  • Kjeler, stekepanne og annet kjøkkenutstyr.

  • Vaskebøtte, langkost, rengjøringsmidler, kluter til bruk i egen bolig og på delt kjøkken og bad.

Det er ikke lov til å fjerne møbler fra enheten, men du kan ha med de møblene du får plass til.

Les mer: Hva skal jeg ta med?

🛌 Kjøpe sengetøypakke:

Du kan kjøpe en praktisk sengetøypakke via oss. Pakken inneholder:

  • En dyne

  • Ett dynetrekk

  • En pute

  • Ett putetrekk

  • Ett laken

  • To håndklær, ett lite og ett stort

Sjekk prislisten for gjeldende pris på sengetøypakke.

📦Få sengetøypakke levert til hybelen:

Send oss en melding før du ankommer dersom du ønsker å kjøpe en sengetøypakke, slik at den kan leveres til hybelen din.

Nøkkelen til studentboligen din henter du enten på SSNs kontor på campus eller du kan låse deg inn via appen - om det er nøkkelkort og ikke fysisk nøkkel ved studentboligen din.

Utfyllende informasjon om nøkkelhenting finner du her.

  • Om appen er nede, kan du låse deg inn via Min side på ssn.no.

  • Dersom det er Min side som er nede, bør du dra frem det fysiske nøkkelkortet ditt.

  • Dersom du ikke har nøkkelkortet og trenger hjelp med innlåsing er det flere muligheter:

Les mer om innlåsing her.

Bruk mobilen som nøkkel!

En rekke av våre studentboliger benytter nøkkelkort for innlåsing. Dersom du leier bolig med slikt nøkkelkortsystem kan du også kan enkelt låse deg inn via "Mitt nøkkelkort" på Min side (både via nettleser og i Student Sørøst-appen). Her har du mulighet til å låse opp alle dører du har tilgang til gjennom ditt leieforhold med SSN. Det er også denne funksjonen du kan bruke for å låse inn gjester.

Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte eller dersom Min side har nedetid.


Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra her i kontaktskjemaet vårt eller på Min side snarest mulig.

Les mer om å melde feil og mangler.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Ja, du trenger innboforsikring OG reiseforsikring.

Du bør skaffe deg både en innboforsikring og en reiseforsikring når du flytter for deg selv, selv om du skal bo i studentbolig. Disse forsikringene er ikke spesielt dyre, men desto viktigere å ha på plass om uhellet er ute.

SSN som utleier er ansvarlig for å holde bygg og inventar forsikret, men du må selv sørge for å forsikre dine personlige eiendeler, ettersom disse ikke dekkes gjennom SSNs forsikring.

Aller først: sjekk om du er dekket av dine foreldres forsikring, før du tegner en egen innbo- og/eller reiseforsikring. Ofte vil du være dekket av foreldres forsikring dersom du er folkeregistrert på deres adresse.

Dersom du skal opprette egen forsikring, har de fleste banker og forsikringsselskap gode tilbud til studenter.

Ja! I mange av studentboligene finnes det ei byttehylle eller til og med et bytterom. Her kan du finne brukte ting til hybelen eller sette fra deg ting du ikke trenger selv.

Les mer om byttehyllene og se om det finnes en der du bor.

Finn informasjon på infosiden for boligområdet ditt

Informasjon om parkering på ditt boligområde, finner du under "Parkering" på Våre studentboliger (velg studentboligen du bor/skal bo ved).

Ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. For å søke om parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Les mer om leie av parkeringsplass her.

Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer. Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

Det er forøvrig godt tilrettelagt for å bruke sykkel ved USNs studiesteder.

Les om parkering hos USN ved å klikke deg videre inn på din campus og velge "Veibeskrivelse og parkering".

Ja, ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. Du kan lese mer om parkering på den enkelte eiendom ved å gå til Våre boliger og se under Parkering ved eiendommen du bor på/skal bo ved.

For å søke om leie av parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Dersom det er mulig å søke om parkering på eiendommen, vil dette valget være synlig. Om det er ledig plass vil du straks få et tilbud om leie fra oss, hvis ikke plasseres du på en venteliste.

Se prislisten for priser på leie av parkeringsplass.

Dersom du ikke har fått tildelt bolig enda, men ønsker å søke om parkeringsplass, kan du kontakte oss og vi vil hjelpe deg.

Trivselvertene har en rekke ulike oppgaver som du kan lese om HER.

Trivselsverten fungerer som bindeledd mellom SSN og beboerne. Som beboer kan du finne kontaktinformasjon til trivselsverten din på Min side under Mitt leieforhold på desktop/mobil og i Student Sørøst-appen.

Trivselsvertene tildeler ikke studentboliger og har ikke noe med søknadsprosessen å gjøre. Lurer du på hvordan du skal søke om studentbolig? Les Slik søker du!

Om du fortsatt lurer på noe, er du alltid ❤️lig velkommen til å kontakte oss!

Vi tilbyr korttidsleie for studenter på samlingsbaserte studier på Notodden og Grivi i Bø.

Korttidsleie innebærer at du leier en hybel hos SSN kun i den perioden du befinner deg på samling på campus (for eksempel i en uke). Dersom du ønsker å leie bolig hos oss fra for eksempel januar til juni, regnes ikke dette som korttidsleie.

Du søker om korttidsleie på Min side.

Les mer om korttidsleie.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Opprett bruker eller logg inn på Min side.

Internasjonale studenter må ha penger i en norsk konto for å søke om studentvisum i Norge. SSN tilbyr denne tjenesten til internasjonale studenter.

For å betale inn pengene til den norske kontoen hos SSN trenger du, IBAN og BIC / SWIFT:

Navn på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91131
IBAN nummer: NO85 2480 27 91131

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoinnehavers navn: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoinnehavers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Account foreign students

Les mer om norsk konto for internasjonale studenter.

Her finner du Residence permit bank account slip.

Om husleie

Ofte stilte spørsmål om husleie og betaling.

SSNs kontonummer er: 2480 27 91050

SSN tilbyr eFaktura (Vipps) og avtalegiro som betalingsløsning

Med eFaktura og avtalegiro får du fakturaen ferdig utfylt rett i nettbanken. Du oppretter e-faktura og avtalegiro-avtale med oss i din nettbank. For å opprette avtale med oss trenger du et referansenummer, dette er ditt kundenummer. Vi oppfordrer alle til å bruke eFaktura eller avtalegiro.

Hvis du har eFaktura-avtale med oss kan du gå inn på din Vipps og huke av for «alltid Vipps eFaktura», da vil fakturaen komme inn i Vipps og kan betales der.

Du kan også motta fakturaen på e-post, og den vil alltid ligge på Min side. Du er selv ansvarlig for å kontakte [email protected] hvis du ikke har mottatt fakturaen.

Betale på andres vegne

Betaling på andres vegne må markeres med navn eller kundenummer i meldingsfeltet. eFaktura eller avtalegiro-avtale fungerer ikke hvis du skal betale gjentatte ganger på andres vegne.

Internasjonale studenter som skal betale husleie fra sin bankkonto i utlandet, trenger SSNs bankadresse, IBAN og BIC/SWIFT:

Navnet på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91050
IBAN-nummer: NO41 2480 27 91050

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoeier: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoeiers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Daily bank account SSN

Husleien forfaller den 1. hver måned

  • Husleiefakturaen forfaller den 1. hver måned og betales forskuddsvis. Du er ansvarlig for å betale husleie - uteblitt faktura gir ikke fritak for betaling.

  • Husleie for første måned forskuddsbetales før innflytting. Fra påfølgende måned etter innflytting forfaller husleien som normalt.

  • Du blir fakturert fra kontraktsstart (også dersom du av ulike årsaker ikke har flyttet inn på den datoen kontrakten din startet).

Ta kontakt med oss dersom du en måned har vanskeligheter med å betale innen fristen: [email protected]. Ta også kontakt med oss dersom du får større betalingsproblemer slik at vi sammen kan forsøke å finne en løsning på problemet.

Vi tilbyr gratis økonomirådgivning, bestill gjerne en time, slik at vi kan hjelpe deg!

Purring med purregebyr

Ved for sen betaling av husleie og andre fakturaer fra SSN vil du motta purring med purregebyr fra inkassoselskapet Sergel eller til Lowell (tidl. Intrum Justitia). Purringer på fakturaer blir postlagt til leietagers adresse hos oss.

Inkasso

Dersom du fortsatt ikke betaler vil saken gå til inkasso hos inkassoselskapet, og renter og gebyrer vil fortsette å øke frem til fakturaen blir betalt.

Ved mottak av et inkassovarsel skal henvendelser rettes til Sergel eller til Lowell (tidl. Intrum Justitia).

Betalingsanmerkning

Hvis fakturaer ikke blir betalt etter at de har gått til inkasso, kan du få betalingsanmerkning. En betalingsanmerkning kan føre til at du ikke får tatt opp lån i banken når du i fremtiden skal søke huslån eller liknende.

Varsel om tvangsfravikelse (utkastelse)

Ved to (2) ubetalte fakturaer hos SSN vil du motta et varsel om tvangsfravikelse av boligen (utkastelse), ref. § 14 i husleiekontrakten.

Dersom du fortsatt ikke har innbetalt skyldig beløp vil saken oversendes Namsmann for begjæring om tvangsfravikelsen. Behandling, oppfølging og iverksettelse fra Namsmannens side vil utløse rettsgebyrer.

SSN tilbyr GRATIS økonomirådgivning, les mer og bestill time her!

Hvis du har betalt inn for mye husleie, har du to muligheter:

  1. Få restbeløpet utbetalt til konto. Legg inn kontonummeret ditt på profilen din på Min side.

  2. Overfør beløpet til neste måneds husleie. Send oss en melding med denne beskjeden og vi fikser!

Gratis økonomiråd

Vi kan ikke hjelpe deg med å betale husleien din, men vi hjelper deg gjerne med å få orden på økonomien din, slik at du selv er rustet til å betale husleien din i tide 😉

Bestill en halvtimes gratis økonomirådgivning hos oss!

Du kan be om betalingsutsettelse dersom det en måned er vanskelig å få det til å gå opp.

Husleiefaktura ved bytte av bolig:

  • Faktura for husleie på boligen du skal flytte til ble sendt til deg da du signerte kontrakt på ny bolig. 

  • Hvis fakturaen for måneden du skal flytte i har blir sendt, vil du motta en kreditnota på boligen du flytter fra. 

  • Har du betalt faktura for måneden du har mottatt kreditnota for, har du to muligheter:
    1.    Få kreditnotaen utbetalt. Send kontonummeret ditt til [email protected].
    2.    Linke betalingen du har gjort mot ny faktura du har mottatt for boligen du flytter til. Ønsker du dette send e-post til [email protected]

Du søker om bytte av bolig på Min side.

Les mer om å bytte bolig her.

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). Alle hybler og leiligheter har mye fast utstyr, slik som hvitevarer, seng, garderobeskap ++, men det er også en del ting du må ta med deg selv.

Les om hva du bør ta med.

I studentboligene hvor det er fellesvaskeri med appwash betaler man per vask/tørk, mens det i de fleste av boligene i Porsgrunn, Bø (ikke Campus Bø Studentboliger), Notodden og på Rauland er gratis å bruke det felles vaskerommet.

Hva slags vaskeriløsning det er der du skal bo finner du under Fellesvaskeri/Vaskerom på siden for boligområdet.

Internasjonale studenter må ha penger i en norsk konto for å søke om studentvisum i Norge. SSN tilbyr denne tjenesten til internasjonale studenter.

For å betale inn pengene til den norske kontoen hos SSN trenger du, IBAN og BIC / SWIFT:

Navn på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91131
IBAN nummer: NO85 2480 27 91131

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoinnehavers navn: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoinnehavers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Account foreign students

Les mer om norsk konto for internasjonale studenter.

Her finner du Residence permit bank account slip.

Om internett i studentboligen

Ofte stilte spørsmål om internett, wifi/trådløst nett, ruter, nøkkelkort, Min side.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

De aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

Gå til Våre boliger og finn studentboligene du skal bo på. Her scroller du deg ned til internettfanene for å se hva som er av internett. Du kan også logge deg inn på Min side og gå til Mitt leieforhold for å se hvilke nettverk du har tilgang til. 

Alle nettverk som er tilgjengelige for deg i studentboligen din, finner du på Min side under "Internett".

Eduroam-nettverket er levert av USN, og her er det en del begrensninger. USN må selv svare på spørsmål om Eduroam: [email protected]

SP-nettverket er et privat nettverk som bare du bruker og det har ingen begrensninger. I tillegg kan du bruke kablet nett.

Du får sannsynligvis ikke brukt Discord eller spilt dataspill fordi du er koblet på Eduroam-nettverket. Eduroam er et skolenettverk med enkelte restriksjoner. I studenthybelen din har du også tilgang til SP nettverket som er ditt personlige nettverk og uten restriksjoner. I tillegg kan du bruke kablet nett. 

Nei.

Det er dessverre ikke noen strømmetjeneste eller abonnement knyttet til TV-ene i fellesrommene. Du må ha et abonnement selv, men kan selvsagt benytte TV-en som skjerm.

Dersom det mangler HDMI-kabel til skjermen på fellesrommet, kan du kontakte vaktmester via Min side (meld inn Feil/mangel) for å få en ny :)

Hvis det er utplassert en ruter på hybelen din vil den enten være montert fast på veggen, eller ligge på gulvet i nærheten av et datauttak.

For å finne passordet til nettverket ditt må du logge deg inn på Min side. Under internettfanen vil du finne passordet til nettverket ditt.

For å logge på Eduroam må du bruke Feide-kontoen din (student-e-post og passord). 

Om du ønsker å ta en omstart av ruteren, må du logge deg inn på Min side og gå til internettfanen. Der får du mulighet til å ta en omstart samt endre passord.

Så lenge det er en ruter med porter for kabel eller datauttak i veggen vil det være mulig å koble til kablet nett. Finn mer info under Internett på siden for din studentbolig under Våre boliger

Du som bor i en SSN Studentbolig med nøkkelkort, kan bruke Mitt nøkkelkort i appen eller Min side via nettleser til å åpne alle de dørene du har tilgang til i forbindelse med leieforholdet ditt.

Når du oppretter brukerkontoen din i Student Sørøst app, skal du bruke den samme e-postadressen som du er registrert med på SSNs Min side. Dette er viktig for å knytte deg til leieforholdet ditt slik at du får tilgang til å låse opp dører.

I appen gjør du følgende:

  1. Gå til tjenesten som heter Studentbolig.

  2. Logg inn med Min side-kontoen din om du ikke er innlogget.

  3. Gå til Mitt leieforhold -> Mitt nøkkelkort.

  4. Under Mitt nøkkelkort ser du alle dørene du kan åpne.

  5. Trykk Åpne på ønsket dør.

  6. Døren åpner seg!

PS. Husk å ta med deg nøkkelkort når du forlater hybelen. Om appen eller Min side er nede eller du mangler nett, vil ikke Mitt nøkkelkort fungere.

Les mer om digital innlåsning.

Noen hybler har nettverksutstyret levert av oss. De andre har ikke det.

Velg ditt bygg under Våre boliger og se under Internett for å se hva som gjelder der du bor/skal bo.  

Du kan låse deg inn via Min side under Mitt nøkkelkort eller via Student Sørøst-appen under Studentbolig og Mitt nøkkelkort. 

Ja. Ta alltid med deg nøkkelkort når du går ut av rommet ditt! Dette er på grunn av tekniske feil som kan oppstå slik at man ikke får åpnet døren via nettleser eller app. Better to be safe than sorry :)

Låst deg ute?

Legg nøkkelkort på kortleseren slik at du hører en pipelyd og kortleseren blinker grønt. Tast deretter pinkoden din uten at nøkkelkortet er i hånden din eller i nærheten av kortleseren. Etter pinkoden er tastet inn vil døren låses opp.

Sjekk at du taster inn riktig e-postadresse og passord. Om du får en feilmelding som sier “Your password is incorrect” eller “We can't seem to find your account" kan det indikere at du taster feil passord eller e-postadresse. Du kan tilbakestille passordet ditt ved å trykke på “Forgotten password” ved innloggingsiden.

Husk! Feide-kontoen du har via USN er ikke den samme som du logger inn med hos SSN. Du må opprette egen brukerkonto hos oss. Etter at du har opprettet en brukerkonto hos oss vil du motta en e-post der du må sette et passord for å kunne logge inn.

For å komplisere det hele litt mer: Kontoen på SSNs Min side kan du også logge inn i Student Sørøst-appen med :)

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Opprett bruker eller logg inn på Min side.

Om å bo i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om å bo i SSNs studentboliger.

  • Om appen er nede, kan du låse deg inn via Min side på ssn.no.

  • Dersom det er Min side som er nede, bør du dra frem det fysiske nøkkelkortet ditt.

  • Dersom du ikke har nøkkelkortet og trenger hjelp med innlåsing er det flere muligheter:

Les mer om innlåsing her.

Innlåsing dagtid

  1. Dersom du låser deg ute, og har nøkkelkort til din studentbolig, kan du enkelt låse deg inn via Mitt nøkkelkort på Min Side eller i appen. Der har du mulighet til å åpne alle dører du har adgang til hos oss. Åpning fra web vil ikke fungere hvis du ikke har internett eller Min side er nede, så vi anbefaler ikke å benytte mobilen som fast innlåsingsløsning.

  2. Dersom du ikke har nøkkelkort, tar du kontakt med ditt lokale servicekontor i åpningstiden.

  3. Alternativt kan du kontakte trivselsverten på ditt boligområde for innlåsing i tidsrommet kl 15:00-22:00. Tjenesten blir etterfakturert. Gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing dagtid vaktmester/trivselsvert").

    Kontaktinformasjon til din trivselsvert finner du på Min side eller i Student Sørøst-appen under studentboligtjenesten og Mitt leieforhold.

Innlåsing natt/helg

Dersom du utenfor våre åpningstider (også i helgen) ikke får kontakt med en trivselsvert, kan vekter kontaktes på 33 30 75 44.

Tjenesten blir etterfakturert, gjeldende pris finner du i prislisten (under "Innlåsing ved vekter"). Vekterselskapet betjener alle campus, med unntak av Rauland. 

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Nei.

Det er dessverre ikke noen strømmetjeneste eller abonnement knyttet til TV-ene i fellesrommene. Du må ha et abonnement selv, men kan selvsagt benytte TV-en som skjerm.

Dersom det mangler HDMI-kabel til skjermen på fellesrommet, kan du kontakte vaktmester via Min side (meld inn Feil/mangel) for å få en ny :)

Meld inn feil/mangler til vaktmester via Min Side

Vi har vaktmestere tilknyttet alle våre studentboliger, noe som gjør det ekstra trygt og forutsigbart å bo hos oss. Du melder inn beskjeder/feil/mangler eller ditt behov for reparasjoner til vaktmesteren via Min Side, og driftsavdelingen vil rette opp feil/mangel innen to dager. 

Driftsavdelingen skifter lyspærer i alle fellesrom som tv-stuer, felleskjøkken, ganger og kjellerrom. I egen bolig melder du selv fra til vaktmester dersom du trenger lyspærer (via Min Side). Hvis det oppstår feil på lysstoffrør/tennere og spesialpærer, må det også legges inn feilmelding på Min side.

Spørsmål om vaktmester- eller renholdstjenester?

Du kan kontakte drifts- eller renholdsavdelingen vår dersom du har spørsmål om våre vaktmester- eller renholdstjenester.

Kontakt oss.

Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra her i kontaktskjemaet vårt eller på Min side snarest mulig.

Les mer om å melde feil og mangler.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Ja :)

Våre kontrakter løper til 31. juli, og ny leieavtale starter 1. august, så dersom du har takket ja til å fornye kontrakten din, beholder du studentboligen din over sommeren.

Hvis du ønsker å leie lenger enn hva avtalen tilsier, er du velkommen til å kontakte oss

Sjekk kontrakten din

Hvor lenge du kan bo i studentboligen din, avhenger av hvilken leieperiode du har fastsatt i kontrakten din. Kontrakten din finner du på Min Side og her finner du varigheten for leieavtalen din under §1 og punktet "Leieperiode".

Ny kontrakt en gang i året

Leiekontraktene våre løper til 31. juli. Dersom du er student hos Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen i Stavern, Fagskolen i Viken eller Fagskolen i Vestfold og Telemark, vil du i april, motta tilbud om ny leiekontrakt for boligen du leier hos oss.

Tilbudet gjelder fra 1. august og sendes deg via e-post med informasjon om frister og hva du må gjøre for å signere den nye kontrakten. Vi ber deg om å lese gjennom den nye kontrakten, da det kan være gjort endringer (slik som prisendring).

Les mer om ny kontrakt.

Vi gjør oppmerksom på at det er noen kriterier du må oppfylle for å få tilbud om ny kontrakt:

  • Du må ikke ha ubetalt forfalt husleie på det tidspunkt søknaden din blir behandlet.

  • Du må ikke ha misligholdt leiekontrakten eller sagt opp kontrakten før den utløper.

Hvorfor har jeg ikke fått ny kontrakt?


Maksimal botid i SSNs studentboliger er fem år.

Finn informasjon på infosiden for boligområdet ditt

Informasjon om parkering på ditt boligområde, finner du under "Parkering" på Våre studentboliger (velg studentboligen du bor/skal bo ved).

Ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. For å søke om parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Les mer om leie av parkeringsplass her.

Det er viktig at det parkeres kun på oppmerkede p-plasser og ikke foran innganger eller i veibanen slik at det sperrer for brøytebil og utrykningskjøretøyer. Feilparkerte biler kan fjernes uten varsel.

Det er forøvrig godt tilrettelagt for å bruke sykkel ved USNs studiesteder.

Les om parkering hos USN ved å klikke deg videre inn på din campus og velge "Veibeskrivelse og parkering".

Ja, ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. Du kan lese mer om parkering på den enkelte eiendom ved å gå til Våre boliger og se under Parkering ved eiendommen du bor på/skal bo ved.

For å søke om leie av parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Dersom det er mulig å søke om parkering på eiendommen, vil dette valget være synlig. Om det er ledig plass vil du straks få et tilbud om leie fra oss, hvis ikke plasseres du på en venteliste.

Se prislisten for priser på leie av parkeringsplass.

Dersom du ikke har fått tildelt bolig enda, men ønsker å søke om parkeringsplass, kan du kontakte oss og vi vil hjelpe deg.

Ja! I mange av studentboligene finnes det ei byttehylle eller til og med et bytterom. Her kan du finne brukte ting til hybelen eller sette fra deg ting du ikke trenger selv.

Les mer om byttehyllene og se om det finnes en der du bor.

Tenk miljø, sorter søpla di!

Ved alle studentboligene våre har vi egne miljøstasjoner. Gjør deg kjent med hvor din nærmeste miljøstasjon er, og benytt de merkede dunkene til å sortere søppelet riktig.

Du finner informasjon om hvor søppeldunkene ved boligen din er lokalisert på siden for boligområdet ditt, under "Avfallshåndtering".

Takk for at du bidrar!

Vil du fremleie boligen din? Dette må du huske på:

  • Fremleie er kun tillatt med skriftlig tillatelse fra SSN.

  • Den du skal fremleie til må være student tilknyttet SSN, enten ved Universitetet i Sørøst-Norge, Politihøgskolen, Fagskolen Tinius Olsen eller Fagskolen i Vestfold og Telemark.

  • Du må selv finne en student som ønsker å leie boligen din før du kan få tillatelse til å fremleie.

  • Du står fortsatt ansvarlig som leietaker, selv om boligen din er fremleid. Det er deg SSN vil forholde seg til så lenge ditt navn står på leiekontrakten.

  • Fremleier plikter å gjøre seg kjent med reglene som fremkommer i leiekontraktens §12-3, vedrørende ansvar for bolig og betaling av husleie ved fremleie.

  • Du kan ikke kreve høyere husleie enn du selv betaler.

  • Vi anbefaler deg å inngå en skriftlig avtale med den du skal leie ut til.

Spørsmål om fremleie eller tillatelse til dette rettes til:
[email protected]

For at posten skal komme frem må du:

  • Registrere den nye adressen din hos Posten (og Folkeregisteret).

  • Sette riktig navn på postkassa.

  • Gi alle kontaktene dine den nye adressen din.

  • Sjekke/tømme postkassen jevnlig.

Les mer om adresse, adresseendring og postkasse her.

Ja, du kan ha besøk:

  • Det er tillatt å ha overnattingsgjester i inntil ti dager i løpet av semesteret.

  • Leietaker må være til stede under besøket og melde fra til SSN ved overnattingsbesøk.

  • Det er ikke tillatt å la flere bo i boligen enn det som er beregnet fra utleier. 

Det skal være stille mellom 23.00/24.00 - 08.00

Er du plaget av naboer som bråker, kan du gå fram på følgende måte:

  • Snakk med naboen og be dem dempe musikken og ta hensyn.

  • Snakk med trivselsverten din, kanskje han/hun kan hjelpe. Du finner kontaktinfo til din trivselsvert på Min Side på desktop eller under Studentbolig/Mitt leieforhold i appen.

  • Send klage til SSN. Husk å spesifisere tid, sted og romnummer.

  • Ring Politiet: 02800.

Vis respekt for hverandre. Leietakerne plikter å respektere hverandres natte- og arbeidsro.

Etter klokken 23.00 på hverdager og klokken 24.00 på dager før helligdager, og frem til klokken 08.00, skal det være ro i boligen, samt på eiendommen for øvrig. Herunder ligger også forståelsen for at man skal ta hensyn til sine medleietakeres behov for arbeidsro også på dagtid.

Leiekontraktene våre gjelder i ett år av gangen, fra 1. august til 31. juli. Omtrent tre måneder før kontrakten din går ut, sender vi deg en ny kontrakt (ca i april/mai). Hvis du ønsker å fortsette å bo i studentboligen din, signerer du den nye leiekontrakten på Min side innen tre dager fra du mottok tilbudet.

Slik signerer du den nye kontrakten.

NB! Les nøye gjennom den nye kontrakten din før du signerer, det kan være gjort viktige endringer du skal vite om, som pris.

Har du ikke fått tilbud om ny kontrakt, kan det være fordi du ikke lenger innfrir tildelingskriteriene.

Les mer om årsaker til at du ikke har fått tilbud om ny kontrakt.

Om du ønsker å fortsette å bo i studentboligen din etter 31. juli, må du signere en ny kontrakt (gjeldende fra 1. august). Aller først må du logge deg inn på Min side. Deretter åpner du lenken du har fått i e-post om ny kontrakt fra oss.

Du vil så motta en ny e-post med en ny kontrakt til signering. Mulighet til å signere elektronisk vil komme i en egen e-post fra Signant.

NB! Les nøye gjennom den nye kontrakten din før du signerer, det kan være gjort viktige endringer du skal vite om, som pris.

Det er viktig at du returnerer signert kontrakt innen 3 dager fra du mottok tilbudet. Dersom vi ikke mottar signert kontrakt innen fristen vil tilbudet falle bort og boligen tildeles noen andre.

Tilbud om ny leiekontrakt til eksisterende beboere sendes ut én gang i året (ca i april/mai måned, som er omtrent tre måneder før den gamle går ut 31. juli).

For å få tilbud om ny leiekontrakt, må du fortsatt fylle tildelingskriteriene for studentbolig. Dersom du har misligholdt leieforholdet ditt, kan dette være grunnen til at du ikke har fått tilbud om ny kontrakt.

Med mislighold mener vi:

  • Gjentatt manglende betaling av husleie. Dersom du har gjort opp for deg, vil du få tilbud om ny kontrakt.

  • Gjentatte brudd på ordensreglene.

  • Ulovlige rusrelaterte episoder.

Andre som ikke får tilbud om ny kontrakt:

Beboere som er PhD-studenter, lærlinger, og elever ved videregående som ikke skal studere ved SSN-tilknyttede læresteder, vil heller ikke motta tilbud om ny kontrakt, men kan legge inn en ny ordinær søknad og slik komme inn på ventelisten etter at ordinære studenter har fått tildelt bolig. Man må belage seg på å flytte ut i mellomtiden, og søke seg inn igjen fra 1. september.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Opprett bruker eller logg inn på Min side.

Ja, dersom det ikke medfølger bod til din enhet, kan du i mange tilfeller søke om å leie bod på Min side. Gå til Mitt leieforhold og Søk om tilleggsprodukter. Dersom det er en ledig bod, vil du få tilbud om leie.

Se prislisten for pris på leie av bod.

Ja, ved enkelte av eiendommene våre er det mulig å leie parkeringsplass. Du kan lese mer om parkering på den enkelte eiendom ved å gå til Våre boliger og se under Parkering ved eiendommen du bor på/skal bo ved.

For å søke om leie av parkeringsplass må du i utgangspunktet ha et leieforhold hos oss. Du søker via Min side ved å gå inn på Mitt leieforhold og velge "Tilleggsprodukter". Dersom det er mulig å søke om parkering på eiendommen, vil dette valget være synlig. Om det er ledig plass vil du straks få et tilbud om leie fra oss, hvis ikke plasseres du på en venteliste.

Se prislisten for priser på leie av parkeringsplass.

Dersom du ikke har fått tildelt bolig enda, men ønsker å søke om parkeringsplass, kan du kontakte oss og vi vil hjelpe deg.

Spar energi, spar miljøet!

SSN har et bevisst forhold til miljø og bærekraft, og vi gjør allerede mye for å spare strøm i studentboligene våre. Men vi er avhengige av at beboerne våre også gjør sin del!

Med enkle tiltak kan du bidra til å hjelpe oss med å spare både miljø og kroner. Energisparing gir lavere kostnader, som igjen kan komme deg til gode.

Slik sparer du strøm:

  • Slå av lyset når du forlater boligen din eller fellesrom.

  • Luft raskt og effektivt, ikke la vinduet stå på gløtt i vinterhalvåret.

  • Ved å senke temperaturen med 1 grad, reduserer du forbruket med 5 %.

  • Senk temperaturen når du reiser hjem på ferie, både på egen bolig og varmekabler på badet.

Flere strømsparetips finner du her.

Om å flytte ut av studentbolig

Du har tre - 3 - måneders oppsigelsestid regnet fra den siste dag i måneden.

Om du ønsker å si opp leieforholdet ditt med oss, gjør du dette på Min side under Mitt leieforhold.

Les mer om oppsigelse her.

Oppsigelse registrerer du ved å logge deg inn på Min side med brukernavn og passord. Du vil motta en e-post på at oppsigelsen er registrert, samt praktisk informasjon med tanke på utflyttingen.

Les mer om oppsigelse her.

Tre måneders oppsigelsesfrist

Dersom du ikke er internasjonal student, kan du normalt si opp leiekontrakten med en oppsigelsesfrist på tre - 3 - måneder regnet fra siste dato i måneden. Du kan si opp leiekontrakten på Min Side.

Uoppsigelige kontrakter for internasjonale studenter

Internasjonale studenter tildeles kontrakter som er uoppsigelige, og som varer til 30. juni eller 31. juli, basert på studentens ønske.

Er du usikker på hva som gjelder i din kontrakt? Les §4 i leiekontrakten din, hvor du finner korrekt informasjon om ditt leieforholds varighet.

Her kan du se innholdet i leiekontrakten.

Ønsker du å komme tidligere ut av kontrakten, kan du registrere ønsket utflyttingsdato når du registrerer oppsigelsen din.

Det er tre - 3 - måneders oppsigelsestid for alle med standard kontrakt. Ved å registrere ønsket utflytting ser vi at du har lyst til å flytte tidligere og vi vil forsøke å innfri ønskene dine fra dagen du har registrert "ønsket utflytting" og frem til oppsigelsestiden din er over.

For deg betyr det at SSN har mulighet til å fristille deg fra kontrakten du har signert før siste dag i din oppsigelsestid. Husk at dette er kun et ønske fra deg og at vi ikke kan gi deg en garanti for at det blir innfridd.

Du vil få e-post og SMS fra oss hvis noen signerer kontrakt på boligen din før oppsigelsestiden din er over.

Registrerer du ønsket utflyttingsdato og angrer deg må du ta kontakt med SSN. Om kontrakten for boligen din allerede er signert av en annen leietager, vil det være for sent å angre seg.

Om du ikke vil beholde studentboligen gjennom sommeren, må du si opp leieavtalen og boligen din vil dermed bli gjort tilgjengelig for en annen søker.

Dersom du sier opp og flytter ut etter 15. april, for deretter å søke om studentbolig på nytt fra høsten av, må du være oppmerksom på at du ikke vil bli prioritert ved ny tildeling. Det kan derfor ta lengre tid å få et nytt tilbud (ettersom du allerede har fått tildelt en studentbolig, men valgte å si den fra deg).

Du kan lese mer om tildelingskriteriene våre her.

Ja. Du skal vaske ut av boligen selv.

Dersom du ikke kan eller vil vaske selv, kan du bestille og betale for flyttevask fra SSN. Bestillingen må senest være registrert tre uker før du skal flytte ut.

Du kan lese mer om flyttevask og se priser her. Bemerk at det utløses gebyr ved manglende flyttevask.

Gå gjennom denne sjekklista når du vil flytte ut:

  • Si opp ditt leieforhold på Min side. Oppsigelsestiden er 3 - tre - måneder, regnet fra den siste dagen i måneden

  • Sjekk at du har betalt alle husleier.

  • Rydd godt etter deg, fjern alle dine eiendeler, kast søppel.

  • Du har selv ansvar for å vaske ut etter deg.

  • Bestill sjekk av flyttevasken du har utført (på Min side).

  • Forlat boligen slik du møtte den.

  • Lever nøkkel.

  • Meld adresseendring til Posten.

Feil og mangler

Før du flytter ut må du melde inn eventuelle feil og mangler i boligen. Dette gjør du ved å logge inn på Min side.

Tidspunkt for utflytting

Frist for levering av nøkkel er innen klokken 10:00 på kontraktsdagen. Boligen skal da være klar for overlevering (tømt, ryddet og vasket).

Hvor leverer jeg nøkkel?

Nøkkel/nøkkelkort kan leveres til ditt lokale servicekontor i våre åpningstider. Dersom din siste kontraktsdag faller på en helg, helligdag, feriedag eller utenfor våre åpningstider kan du benytte deg av våre dropboxer

Les mer om levering av nøkkel.



FAQs om alle SSNs tjenester