I økonomikurset vil du få innsikt i essensielle punkter som skal være på plass for å ha kontroll på økonomien i foreningen deres.
I en forening har dere som driver den ansvar for å forvalte medlemmenes penger sammen med de eventuelle tilskuddene dere får. Kontroll og oversikt over inntekter og utgifter gjør at dere alltid vet hva som foregår i foreningen, dere vet hva pengene har blitt brukt til og hva som er igjen til å bruke på kommende arrangementer.
Mer om Studentsamfunnet i Ringerike (SiR).
Styret er ansvarlig for at organisasjonen har orden i økonomien. Når foreningen ikke har en ansatt økonomiansvarlig anbefales det at et styremedlem får rollen som økonomiansvarlig i styret.
Selv om en i styret får denne rollen har hele styret ansvar for å forstå økonomien og drive foreningen på en økonomisk forsvarlig måte.
Visste du at Elisabeth også har laget kurs for deg som trenger litt hjelp med din private studentøkonomi? Sjekk ut kursene!
Sett opp budsjett for kommende år. Budsjettet gir dere et bilde på hva som er beregnet inntekter og hva dere har planlagt eller vet hva som kommer av utgifter. Gjennom året fyller dere inn faktisk bruk og ser hvor mye som står igjen på de ulike postene dere har tenkt å bruke penger på, det sikrer at dere ikke går tom for penger.
Gjennomgang av regnskap og budsjett slik at dere har mulighet til å rette opp før det går galt. Det kan være en gang i uken, måneden eller i kvartalet, det avhenger av størrelsen på foreningen og aktiviteten dere har.
Arrangementsbudsjett: Lag et budsjett per arrangement dere skal gjennomføre. Da vil dere måtte tenkte nøyere gjennom arrangementet, og vil fort se om dere kommer til å gå i pluss eller minus. Mulig dere må gjøre noen endringer på planlagt innkjøp eller deltageravgift for å ikke gå i minus.
Innkjøp – sjekk ulike leverandører og butikker se etter best pris, ikke kjøp det første og beste.
Last ned app til regnskapssystemet, da kan dere laste opp kvittering (bilag) med en gang dere har handlet, så mister dere ikke bilaget man MÅ ha i regnskapet.
Ha en person som er dedikert til å passe på at medlemskontingenten kommer inn.
Avstem kontoene deres, sjekk at det som er i banken er det samme som i regnskapssystemet, og at alle transaksjoner ut har et bilag.
Finn nedlastbare filer, slik som fakturamal, utleggsskjema, mal for årsregnskap osv her.
Budsjettet er et oppsett som viser inntekter og utgifter som dere antar eller ser for dere at vil komme. Det kan være for et helt år eller for ett enkelt arrangement. Budsjettet bør baseres på erfaringstall fra tidligere budsjett, men spesielt fra tidligere regnskap. Det kan også være at dere vet at det er endringer i inntekter eller utgifter som gjør at dere må gjøre justeringer, sammenlignet med tidligere budsjett/regnskap.
Budsjettet kan defineres som foreningens økonomiske plan. Budsjettet bør ikke bare brukes ovenfor støtteordninger for å vise hva dere ønsker å søke om og hva dere trenger av penger. Det bør også tas frem av foreningens styre med jevne mellomrom, for å se om pengebruken er i henhold til foreningens planer og inntekter.
Se Frivillighet Norges 10 tips for et godt budsjett.
Regnskapet er fasiten på faktiske utgifter og inntekter dere har hatt. Enten for et helt år, et enkelt arrangement eller lignede. Regnskapet kan defineres som den økonomiske rapporteringen til en forening. Rapporteringen bør skje regelmessig, og så ofte at dere til enhver tid har oversikt til å gjøre gode økonomiske vurderinger.
Se Frivillighet Norges 10 tips for et godt regnskap.
Pass på å betale fakturaene til forfallsdato for å slippe inkassogebyrer eller forsinkelsesgebyrer. Hvis en forening/bedrift ofte betaler etter forfallsdato kan dere bli sett på som en dårlig betaler og dere kan havne i en situasjon hvor leverandøren ikke vil samarbeide med eller ha dere som kunde.
Et bilag et et vedlegg til regnskapet som viser hvor dere har brukt eller fått penger fra. Dette kan være fakturaer eller kvitteringer. Et bilag inneholder navn, adresse og fødsels- eller organisasjonsnummeret til den som har levert tjenesten.
De aller fleste foreninger har en bankkonto, og noen foreninger har også et bankkort i foreningens navn. Når du bruker bankkortet, og ikke får et godt nok bilag ved transaksjonen, eller du har en bankoverføring uten et godt bilag, kan du supplere med et kort- og bankbilag. Denne fremgangsmåten kan du også bruke om du skal refundere et utlegg.
I skjemaet er det to datofelt. Dato er den dagen kjøpet ble gjennomført, bokføringsdato er den datoen transaksjonen ble ført i regnskapet. Husk å legge ved kvitteringen for kjøpet med kontantbilaget.
Bilaget skal signeres av både den som har gjennomført transaksjonen og den som godkjenner (dette bør ikke være samme person).
Last ned mal for bank- og kortbilag.
Dersom foreningen har en kontantkasse, kan medlemmer av foreningen betale utlegg med foreningens kontanter. Da må man fylle ut et kontantbilag som skal legges ved dokumentasjonen (ofte kvittering) i regnskapspermen (eller lastes opp som bilag dersom foreningen har digitalt arkiv).
I skjemaet er det to datofelt. Dato er den dagen kjøpet ble gjennomført, bokføringsdato er den datoen transaksjonen ble ført i regnskapet. Husk å legge ved kvitteringen for kjøpet med kontantbilaget.
Bilaget skal signeres av både den som har gjennomført transaksjonen og den som godkjenner (dette bør ikke være samme person).
Det er ikke et krav at man skal bruke et faktureringsprogram dersom man kun skal sende en enkel faktura. Men dersom man har en større mengde fakturaer, kan det likevel raskt lønne seg. Det er uansett noen opplysninger en faktura skal inneholde:
Fakturanummer og dato
Selgers navn
Selgers org.nr
Beskrivelse av tjenesten
Avgiftssats (mva) med beløp i NOK
Hver faktura skal ha et unikt fakturanummer som hentes ut av en løpende serie. Første faktura skal ha fakturanummer 1, nummer to skal ha fakturanummer 2, osv…
Utgift og kostnad brukes om hverandre når vi snakker om å bruke penger. Kort fortalt skjer utgiften når du kjøper noe/gjennomfører betalingen, mens kostnader per definisjon oppstår når du faktisk bruker det du har kjøpt.
Alle føringer i regnskapet føres på to sider, pluss = debet og minus = kredit.
På debetsiden føres kostnader og eiendeler. På kredit-siden føres inntekter, egenkapital og gjeld. På denne måten oppstår det balanse i regnskapet - det går i null.
Bokføring betyr registreringen av inntekter og kostnader inn i regnskapet, som ligger i et regnskapssystem.
Årsregnskap viser faktiske inntekter og utgifter for året som har gått. Et årsregnskap består av resultatregnskap, balanse og noter:
Resultatregnskapet viser om du har gått med overskudd eller underskudd for året som har gått.
Balansen viser på den ene siden eiendeler, på den andre siden egenkapital og gjeld dette skal gå i null, altså balansere.
Til slutt har vi notene, notene forklarer eller gir tilleggsinformasjon til de ulike poster i regnskapet.
Eiendeler i regnskapet omfatter alt det som foreningen eier. Dette gjelder alle gjenstander som har en verdi slik som varelager, bankkonto og penger som andre skylder dere (kundefordringer).
En kontoplan er en oversikt over alle regnskapskontoene som en bedrift bruker, men det er ikke bankkontoer vi snakker om her. Kontoene har fire siffer og benyttes for å gjøre regnskapsføringen mer oversiktlig. Ut ifra denne oppstillingen kan man skille mellom inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld i virksomhetens regnskapsføring.
EHF står for elektronisk handelsformat og er en type faktura som sendes direkte fra avsenders til mottakers økonomi- eller fakturasystem. Dette er en rask og trygg leveranse av faktura ettersom den leses automatisk. For å kunne sende en EHF-faktura må du derfor ha et fakturasystem som støtter slik faktura.
Kravene til fakturaen er de samme. Når du skal sende fakturaen må du vanligvis bare registrere organisasjonsnummeret, med eventuelle andre opplysninger organisasjonen krever, i fakturaprogrammet og sende derfra som EHF-faktura.
De fleste fakturaprogrammer støtter dette i dag, så her bør du heller se på hvilke som er enkle, rimelige og tilpasset deres bruk. Noen tar betalt per faktura, mens andre for tjenesten generelt.
Dersom foreningens avgiftspliktige omsetning er over 50 000 kroner i løpet av 12 løpende måneder krever det at foreningen er momsregistrert.
Du kan finne informasjon om momsregistrering hos Skatteetaten.
En skattefri organisasjon har i utgangspunktet samme plikter som andre arbeidsgivere. Likevel, når lønn for samlet utbetaling ikke overstiger 10 000 kroner til en person i løpet av året, skal det ikke trekkes forskuddstrekk.
Det finnes flere ulike støtteordninger for studentforeninger. SSNs studentmidler har søknadsfrist fire ganger i året, men det finnes også andre muligheter.
Ulike foreninger gjør dette på forskjellige måter. Noen har årlige innbetalinger på 2-300 kroner, andre har en engangsinnbetaling for livslangt medlemskap. Det viktigste er at man setter kontingenten slik at regnskapet går i balanse.
Det er like vanlig å ikke ha en medlemskontingent.
Ved mistanke om tyveri bør leder ta opp mistanken med vedkommende. Dersom vedkommende innrømmer tyveriet trenger man ikke nødvendigvis å gå til anmeldelse, men man kan lage en kontrakt for tilbakebetaling/oppgjør som underskrives av begge parter. I kontrakten bør man da innlemme konsekvenser ved kontraktsbrudd, som kan være politianmeldelse eller renter.
Studenter som opprettholder seg i Norge i mindre enn 6 måneder får tildelt D-nummer. Dersom studenten skal oppholde seg i Norge i mer enn 6 måneder må det meldes flytting til Norge og søkes om et fødselsnummer. I Brønnøysundregisteret må en fylle inn korrekte roller og d-nummer eller personnummer på alle medlemmer i styret for å gjøre endringer.
Lurer du på noe i kurset eller trenger du hjelp med vervet ditt?
For deling av materiale, ressurser og erfaringsutveksling 🫶