Som student, og særlig som ny student, er det mye å sette seg inn i. Noe av det viktigste er kanskje å fortest mulig få kontroll over pensum og egen studieteknikk.
Overgangen fra grunnskole til høyere utdanning er ofte krevende nettopp fordi det forventes at du i høyere grad tar ansvar for egen læring. For hvordan gjør man egentlig dette mest effektivt? Er det best å forberede seg til forelesningene, eller bør man heller se over pensum i etterkant? Hva slags notater bør man ta – penn og papir, eller bare PC? Er det meningen at du skal lese alle de bøkene? Og hva er det egentlig som forventes av deg på eksamen?
Det er ingen som lærer helt likt, og noe av det mest lønnsomme du kan gjøre for deg selv er å finne ut hva som fungerer best for nettopp deg. Visste du for eksempel at læringsstrategier, selvdisiplin og motivasjon er viktigere enn intelligens når det kommer til å lykkes i studiene, ifølge forskning?
I bokhandelen på campus fikk jeg god hjelp til å plukke ut bøker som tar for seg en rekke temaer knyttet til studielivet. I disse får man hjelp til alt fra å forstå akademisk språk, eksamen, studieteknikker, og veien videre etter studiene. Noen av tipsene, i kombinasjon med egne erfaringer som student, deler jeg her, men det finnes mange flere tips i bøkene. Disse anbefaler jeg på det sterkeste både til nye og erfarne studenter!
Du kan enkelt sjekke om bokhandelen på campus har boka på lager på Norli.no.
Som student får du i perioder mye å gjøre. For å være mest mulig forberedt på disse periodene står planlegging, tidsstyring og organisering av studiene sentralt. Det er viktig å prioritere deg selv også – husk at nok søvn, god mat og fysisk aktivitet også må inn i timeplanen. I tillegg kan du prøve å sette deg ulike mål underveis for å øke motivasjonen. Disse kan være både store og små, men sett deg mål som bidrar til at du opplever mestring.
Les mer om å sette seg mål i studietiden
En av periodene som ofte bringer med seg mye stress og usikkerhet er eksamenstiden, og særlig når du er ny student. Med god planlegging og forberedelse trenger det ikke være sånn. Når det gjelder forberedelse til forelesninger virker det som om det er enighet blant spesialistene; speiderbegrepet «alltid beredt» bør bli med inn i studielivet. Men det trenger ikke være synonymt med å sitte timevis med nesa i boka. Har du dårlig tid, så kikk gjennom overskrifter og oppsummeringer, og merk deg fagbegreper.
Som en av mine forelesere ved USN sa til oss i første forelesning: har du ikke har lest boka, kom til forelesningen. Og om du har lest boka? Kom til forelesningen.
Et tips er å danne studiegruppe for å lære raskere, øke forståelse og unngå prokrastinering. På USN kan du sjekke om OLA – Onboarding Learning Alliance – er tilgjengelig på noen av dine emner. OLA er en faglig og sosial studiegruppe som jobber strukturert mot studiemestring, ledet av en erfaren student som har tatt emnet før og som har som oppgave å veilede studiegruppa til eksamen.
Memoreringsteknikker, som visualisering og selvhøring, er effektive teknikker som kan brukes for å huske vanskelig stoff.
Lag deg mentale bilder og visuelle teknikker for å huske krevende fakta.
"Flashcards" (kort med nøkkelinformasjon) er en god måte å trene opp hjernen til å hente frem informasjon.
Still deg selv faglige spørsmål underveis, eller øv på å diskutere et tema (høyt!) før en prøve eller høring, gjerne sammen med en medstudent.
Selvstendighet og evne til refleksjon er viktig for å lykkes i studiene.
Avhengig av eksamensformen er det lurt å forberede seg på å ikke ha tilgang på hjelpemidler, og å sørge for at fagene er lært i dybden, ikke bare på overflaten. Ikke minst fordi du skal ha med deg kunnskapene videre når du er ferdig med utdannelsen og skal inn i arbeidslivet!
Det kan være fristende å ta et skikkelig skippertak og lese seg opp rett før en eksamen. Men er det egentlig så lurt? Selv om du kanskje klarer å huske mye i en kort periode, jobber du i prinsippet mot langtidsminnet ditt, og du mister mange fordeler du kunne fått av å utnytte dette.
Når du finner ut hvordan du lærer best aktivt, og legger til nok søvn og sunn mat, samt unngår å overbelaste arbeidsminnet i hjernen gjennom å fordele læringen over tid, skapes sterkere forbindelser mellom nervecellene. Du kan lese mer om aktiv og passiv læring i boka Superhjernen av Olav Schewe og Barbara Oakley.
Det finnes mange gode tips å hente, men alle som har studert vet at de ikke alltid er like lette å gjennomføre. Det viktigste tipset jeg kan gi til deg som føler at motivasjonen glipper, eller at du har begynt å miste selvdisiplinen, er å ta en pause. Gjør noe helt annet en liten stund. Sjekk for eksempel om det arrangeres noen aktiviteter ved din campus. Og så kan du åpne opp boka igjen når det kjennes litt lettere.
Bøker om studieteknikk finner du for eksempel hos Norli Akademisk på campus.