Medlemmer er viktig for alle foreninger, og her finner du gode råd for hvordan du kan rekruttere, altså skaffe nye medlemmer.
"Frivillig arbeid bidrar til lykke på flere måter. Det gir mer sosial kontakt, men bedrer også sjansen for å bli kjent med andre utover det frivillige nettverket, fordi det forbedrer folks sosiale evner."
Medlemmer er viktig for foreningen din og rekruttering kan stå på agendaen gjennom hele året. I en studentforening er det spesielt aktuelt og et naturlig behov for å rekruttere nye medlemmer (ofte sammenfallende med nye studenter) når et nytt studieår starter. Å planlegge for rekruttering i august/september allerede i juni, når eksamen er overstått, kan være et lurt tips. Kroa i Bø, som er en av Sørøst-Norges største studentorganisasjoner, drives av frivillige og har åpen dag i starten av nytt studieår for å tiltrekke seg nye frivillige på en enkel måte.
Noen foreninger opererer med innmelding og medlemslister. Man kan også definere en gruppe som medlemmer, for eksempel ved at alle masterstudenter innenfor en retning automatisk tas opp som medlemmer av en linjeforening ved oppstart på studiet. Hver enkelt forening må selv definere hvilke forventninger den skal ha til et aktivt medlem.
Når du skal rekruttere nye medlemmer er det greit å ha tenkt gjennom hvem man ønsker å nå på forhånd. Start planleggingen tidlig, finn ut hvor mange nye medlemmer det er plass til og hvilke styreplasser som må fylles.
Hvem er målgruppen?
Hva kan foreningen tilby sine medlemmer?
Hva forventer foreningen av sine medlemmer?
Hva vet foreningen om målgruppen de ønsker å rekruttere?
Hvem skal rekruttere?
Hva vet foreningen om de som melder seg ut?
Hvem er ansvarlig for å ta vare på og inkludere nye medlemmer?
Det finnes mange ulike metoder for å nå ut til potensielle nye medlemmer. Et av de viktigste grepene dere kan ta for å inkludere nye ansikter til foreningen, er å rekruttere bredt og gjennom flere kanaler. På denne måten blir de frivillige i mindre grad avhengige av å ha et nettverk eller kjenne noen som allerede er frivillig for å bli invitert med inn. Dette senker terskelen for å bli med i frivillige organisasjoner.
En av de største barrierene for å bli med i en forening, er at man står utenfor de sosiale nettverkene - nettopp derfor er det så viktig at dere rekrutterer i kanaler som treffer andre enn deres egen sosiale krets!
Sosiale medier: Instagram, Facebook (husk å dele i grupper også), Snapchat, LinkedIn.
Stå på stand på campus! Egne medlemmer som digger foreningen er gode rekrutterere. Fremsnakk av foreningen og fokus på "bli med oss" fremfor "hjelp oss" kan være lure holdepunkter.
Be om fem minutter på slutten eller begynnelsen av en forelesning!
Plakater på tavlene på campus.
Sett opp et informasjonsmøte (spør om dere kan låne et grupperom eller studenthuset) og inviter i Sørøst-kalenderen og på Facebook.
Registrer dere på frivillig.no og få opp "annonse" for foreningen deres, helt gratis på den digitale oppslagstavlen.
For deling av materiale, ressurser og erfaringsutveksling 🫶